Moi!
Ostin tässä hiljattain StarWreck rope-kirjan. Roolipelaaminen on aina (tai ainakin tosi kauan) kiinnostanut minua ja SW-rope vaikutti tarpeeksi yksinkertaiselta aloittelijalle. En tunne ketään ropettajaa täältä, mutta sain haalittua kokoon kavereitani, että voisin testata tätä.
Olen porukastani ainoa, joka on ehtinyt syventyä kirjaan tarkemmin, joten joudun (tai no pääsen :D ) toimimaan Game Masterina ensimmäisellä pelikerrallamme.
Mutta koska minulla ei ole aiempaa kokemusta roolipeleistä (muuta kuin videopelien muodossa, mutta sitä ei lasketa) niin minulla olisi tietenkin pari kysymystä, ennen kuin uskallan haalia porukan yhteen. Toivottavasti edes joku osaa/jaksaa vastata näihin.
1) Muutamassa Talentissa sanotaan, että muista Talenteista ei saa bonuksia, jos tätä käyttää (kuten Favorite Weapon). Tarkoittaako se, että kaikki muut Talentit ovat turhia ja leveleistä olisi vain haittaa vai voiko tällaiset talentit ns. kytkeä pois päältä tai päälle session/taistelun alussa?
2) Kertoessani tarinaa, kun tulee kohta, jossa esim. Medic pystyy analysoimaan jotain asiaa drycoderillaan tai päättelemään jotakin, ilmoitanko heille vain kylmästi jotain suuntaan: "Nyt voisi Medicin tästä taidosta olla hyötyä." vai jätetäänkö se pelaajalle itselle tajuttavaksi? Kirjassa ollut esimerkkipeli ei juuri auta, siinä vain sanotaan tyyliin: "Scientific officer voi käyttää tässä drycoderiaan selvittääkseen..."
Siinä ne sitten taisivat ollakin. (Ei se niin kamalaa ollut, eihän?) Noh, jos tulee mieleen lisää kysymyksiä niin editoin tätä viestiä/postaan tänne.
Muita hyväksi havaittuja tapoja tai hyviä neuvoja aloittelijalle saa tietenkin kertoa, jos tekee mieli.
Tavoitteenani on vain pitää mahdollisimman hyvä (ainakin niin hyvä kuin täysnoob voi pitää) ja Starwreck-tunnelman säilyttävä rope-ilta, joka toivottavasti johtaa seuraaviinkin. :D